AdBlue is een chemische vloeistof die wordt gebruikt in Selective Catalytic Reduction (SCR) op dieselvoertuigen om de NOx-niveaus te verlagen.
Hoe werkt AdBlue?
De AdBlue-vloeistof (ureum en gedemineraliseerd water) wordt net voor de SCR-katalysator in het uitlaatsysteem gespoten. De introductie van AdBlue in de uitlaatgassen veroorzaakt een chemische reactie in de SCR Cat, waardoor NOx wordt omgezet in stikstof en waterdamp. AdBlue werd geïntroduceerd door autofabrikanten om de strenge emissiedoelstellingen van overheidsinstanties te halen. AdBlue wordt ook wel DEF (Diesel Exhaust Fluid) genoemd.
Aandachtspunten
Het AdBlue- en SCR-systeem is een relatief complex systeem met een reeks elektronische sensoren, modules en pompen. Deze systemen kunnen defect raken en het onderhoud kan duur zijn. De bedragen voor het vervangen van de AdBlue liggen rond de €1000,- a €1500,-. Een voertuig dat regelmatig wordt gebruikt, verbruikt een grote hoeveelheid AdBlue en de tank moet regelmatig worden bijgevuld.
AdBlue uitschakelen
Om deze storingen te voorkomen kunnen wij het AdBlue-systeem uitschakelen waardoor de volgende voordelen mee worden behaald:
- Geen storingen meer m.b.t. het AdBlue-systeem
- Nooit meer AdBlue bijvullen
Bij deze AdBlue storing gaan wij eerst de aansturing verwijderen en vervolgens de AdBlue uitschakelen. Dit doen wij zodat hier geen storingen zullen ontstaan tijdens het uit programmeren. Het uitschakelen van u AdBlue gebeurt volgens professionele werkwijze bij BMEngineering. Nadat de AdBlue is uitgeschakeld kunt u de zorg om de AdBlue software achter u laten. Wij kunnen garanderen dat deze dan nooit meer problemen zal geven.
APK zonder AdBlue?
Door de juiste manier van uitschakeling van het systeem toe te passen, zal dit geen problemen opleveren tijdens de APK keuring.