section-b0c4038

Veel gestelde vragen

Chiptuning is het elektronisch opvoeren of de prestatieverbetering van moderne automotoren.

Door aanpassing van de parameters in de ECU van de auto beschikt uw auto of bedrijfswagen na de tuning over meer vermogen en trekkracht. Dit alles op een geheel veilige manier, en rekeninghoudend met de door de autofabrikanten opgestelde marges. De percentages liegen er niet om; tot wel boven de 20% aan extra vermogen en trekkracht.

Als de tuning na een dealer-update gewist is kunnen we een nieuw  programma schrijven programma op de nieuwe update. (Wij plaatsen dus niet de oude software terug.)

Nee, Wij stellen de motor zo af dat de motor en aandrijflijn niet mechanisch en thermisch worden overbelast. Wij houden rekening met de conditie van het aangeboden voertuig. En ook de uitlaatgasemissie valt na onze tuning niet buiten de wettelijke norm.

U dient er rekening met te houden dat de fabrikant het recht heeft om de garantie te laten vervallen op het moment dat zij constateren dat de auto is voorzien van chiptuning.

Er zijn helaas (tuning)bedrijven die u als consument verkeerd informeren door te vermelden dat chiptuning ‘’onzichtbaar’’ is. Dit is dus niet 100% waar. Bijvoorbeeld op het moment dat een monteur bij de dealer een proefrondje met de (getunede) auto maakt en of gaat loggen (bekijken van live parameters tijdens de testrit) valt u uiteindelijk toch door de mand….

Er bestaat wel de mogelijkheid om de originele software terug te plaatsen voordat u met een probleem naar de dealer gaat. De kans is zeer gering dat dit alsnog problemen op levert. Aan ons portfolio kunt u zien dat wij vooral nieuwe/jonge voertuigen voorzien van chiptuning

Ook deze klanten zijn er op geattendeerd dat chiptuning een probleem voor de fabrieksgarantie kan betekenen.

Nee, dat is niet mogelijk door middel van software. Toerental word bepaald aan de hand van tandwielverhoudingen in de versnellingsbak. Automaatbakken zullen overigens na chiptuning wel anders/fijner en zelfs eerder gaan schakelen waardoor het verbruik alleen maar ten goede komt. Wij zijn er zelfs op geattendeerd dat sommige motoren bij een bepaald toerental rustiger over komen waardoor de radio zelfs een ‘’tandje’’ lager gezet kan worden. Dit bij een constante snelheid op bijvoorbeeld een N-weg of snelweg.

Bij het vergelijken van de aanbieders is het belangrijk na te gaan hoe het opgegeven vermogen gemeten wordt. Is het aangegeven vermogen gebaseerd op het vermogen aan de krukas volgens fabrieksopgave of resultaten op de rollerbank? Echter zijn er helaas veel ‘’bedrijfjes’’ die met cijfers over de brug komen die nooit en te nimmer haalbaar zijn met alleen het aanpassen van de software. Wij staan garant voor de verbetering(en) in vermogen en verkopen u geen ‘tovercijfers’.

De duidelijk voelbare verbetering van het vermogen van de auto is tevens voor veel klanten al voldoende. Dé allerbelangrijkste factor is uiteindelijk hoe de auto rijdt en dat u dus ook daadwerkelijk een duidelijk verbeterd souplesse ondervind na tuning. Kwalitatief gezien is er onderling veel verschil. Dit niet eens zozeer in eindvermogen maar wel m.b.t. het ‘’rijgedrag/rijervaring’’. Een goed getunede auto dient aan te voelen alsof hij zo uit de fabriek is gekomen. De term ‘’goedkoop = duurkoop’’ klopt ook in onze branche.

Dit is, omdat fabrikanten graag ruime marges houden. Dit, omdat de auto onder elke omstandigheden goed moet werken. Dus met de slechtste benzine uit bijvoorbeeld Oost-Europa, maar ook in -40 graden in Rusland. In Nederland hebben we geen extreem weer en goede kwaliteit brandstof. Dit geeft de chiptuner de mogelijkheid om de motor scherper af te stellen. Hierdoor neemt het vermogen toe en neemt het brandstof vermogen af.

Niet in negatieve zin. Echter als het extra vermogen continu aangesproken wordt kan het verbruik iets stijgen. Bij benzine motoren ontstaat de vermogenswinst uit het bereiken van een hoger rendement uit de verbranding. Wanneer deze winst niet wordt gebruikt voor extra vermogen dan wordt het hogere rendement benut en daarmee een lager brandstofverbruik. Bij turbo motoren heeft het extra vermogen een grotere invloed op het brandstofverbruik. Maar ook hier geldt dat dat alleen opgaat wanneer men het extra vermogen aanspreekt.

Nee, Wij leveren en monteren geen powerbox omdat wij stellen dat de kwaliteit van een professionele chiptuning niet vervangen kan worden door beïnvloeding van een klein aantal signalen. Bij een professionele chiptuning worden de kenvelden op maat aangepast om tot een optimaal resultaat te komen.

Een groot deel van onze klanten zijn leaserijders. De meeste leasemaatschappijen staan het toe om uw auto te laten chiptunen, maar verbinden hier echter wel voorwaarden aan. Wij respecteren uw privacy en zal derhalve nimmer gegevens aan derden verstrekken. Daarnaast is het altijd mogelijk uw leaseauto terug naar de originele staat te brengen voordat u de auto terug brengt naar de leasemaatschappij.

Nee, zowel het motorgeluid als het uitlaatgeluid blijft haast hetzelfde na chiptuning. Om dit te verbeteren zal u mechanische aanpassingen aan bijvoorbeeld het uitlaatsysteem moeten laten verrichten.

Na de dieselmotoren zijn nu de benzinemotoren aan de beurt voor een roetfilter. Bekend momenteel als Otto Partikel Filter. Alle benzinemotoren met een productiedatum na september 2018 zijn er voortaan met uitgerust. Ook de hybride-modellen. Autofabrikanten dringen hiermee de uitstoot van schadelijke deeltjes verder terug en voldoen daarmee ook vaak al aan de Euro 6d Temp-norm, die vanaf september 2019 in is gegaan. De voordelen? Uiteraard minder roetuitstoot… en de nadelen? Vele malen stiller dan dat je bijvoorbeeld van een Bmw M5 gewend bent. Na montage van een ander uitlaatsysteem zal de auto een storing krijgen waardoor deze zelfs in noodloop kan gaan. Onze software ingenieurs hebben hier uiteindelijk ook een oplossing voor ontwikkeld. Wij schakelen het systeem softwarematig uit zodat u wel vrij bent uw uitlaatsysteem aan te passen voor de perfecte en bovendien gewenste rijbeleving.

Het Otto Parikel Filter, kortweg aangeduid als OPF, PPF of GPF door autofabrikanten heeft als doel de roetuitstoot van benzine motoren op te vangen. Dit om later onder de juiste omstandigheden schoon te gaan branden/regenereren.

We zien het geregeld op sociale media voorbij komen. Met zelfs de mooist verzonnen teksten erbij. Wij begrijpen dan ook de vraag vanuit de consument richting ons.

Enkele voorbeelden die u op het internet tegen zal komen:

*Klinkt uw auto ook zo saai? *Meer geluid en beleving? *Beter voor uw auto… *Betere hernemingen… etc. etc.

Ons advies is dat wanneer men graag deze optie toegepast wil hebben zij ook de downpipe(s) aanpassen/vervangen voor een (set) downpipe(s) zonder katalysator(en). Andere benamingen voor dit type downpipe zijn onder andere: decat, decatted, catless downpipe. Dat wat u uiteindelijk uit de uitlaat hoort ‘’knallen’’ is onverbrande brandstof wat tot ontbranding komt in uw uitlaat. Als u zich dan bedenkt dat dit tussen uw motor/turbo en katalysator(en) gebeurd dan begrijpt u ook wel dat dit voor beiden niet goed kan zijn. In het verleden hebben wij inmiddels al vele voorbeelden voorbij zien komen waarbij de katalysator(en) gewoonweg ‘’verbrand/verpulvert’’ was. Dit doordat hier enkel de software op toegepast werd met de originele katalysator(en) nog in het uitlaatsysteem. Aangezien wij wel degelijk over autotechnisch beschikken hebben wij uiteraard deze software niet op deze bovenstaande gevallen toegepast.

De auto word eigenlijk verkeerd afgesteld om pops and bangs/crackle tot stand te laten komen.

Een downpipe is het uitlaatgedeelte tussen de motor en de rest van het uitlaatsysteem (cat-back gedeelte). Normaal gesproken koopt men een cat-back systeem van bijvoorbeeld Milltek of Akrapovic voor het verbeteren van het uitlaatgeluid. Echter is juist de downpipe zowel een restrictie voor het geluid als de performance van de auto. De originele katalysator(en) en sinds ook eind 2018 de opf/gpf (roetfilter voor benzinemotoren) zorgt voor onnodig weerstand in het uitlaatsysteem. Door het vervangen/wisselen van de downpipe(s) met sportkatalysator of zelfs zonder katalysator gaat het uitlaatgeluid er meteen stukken op vooruit.

Tevens zal ook door deze aanpassing gemiddeld circa 15 tot 20 pk extra op leveren indien de auto voorzien is van tuning. Let op: de originele katalysator(en) is een milieutechnisch aspect. Zowel de jaarlijkse APK als de goedkeuring van het voertuig kunnen hierdoor in problemen komen bij bijvoorbeeld het verwijderen van de katalysator(en). De prijzen van een downpipe varieren erg. Vooral een downpipe(s) met sportkatalysator(en) kunnen prijstechnisch behoorlijk oplopen. Wij bieden deze mogelijkheid (stage 2) slechts voor een beperkt aantal merken/type motoren aan.

BMEngineering

Adres : Ketelaarskampweg 14, 5222 AL ‘s-Hertogenbosch

Tel: (0493) 89 39 19

Email : info@bmengineering.nl

BTW.nr : NL003046039B58

KVK.nr : 76136191

 

Openingstijden

maandag9:00 — 17:00
dinsdag9:00 — 17:00
woensdag9:00 — 17:00
donderdag9:00 — 17:00
vrijdag9:00 — 17:00
zaterdag9:00 — 13:00
zondagGesloten

Locatie

  • Goede service, professioneel geholpen met mijn BMW 520i.

    Hüseyin Simsek Avatar Hüseyin Simsek
    14 november 2020
  • Top bedrijf, deze meneer weet heel goed waar hij mee bezig is. Legt alles heel goed uit in termen dat voor iedereen te begrijpen is. nog nergens zo goed geholpen dikke pluim. Mijn storing goed gemaakt, wat iemand anders verpruts had

    259 Veenhof Avatar 259 Veenhof
    9 januari 2021
  • Super goed en snel geholpen. Persooneel is heel kundig en vriendelijk. Auto is weer klaar. Aanrader echt waar.

    Wali Avatar Wali
    7 maart 2021
Nieuwe service: Roetfilter reinigen!
Vanaf 1 januari nieuwe APK regels...

Vanaf 1 januari 2023 wordt de deeltjestellertest ingezet bij APK keuringen van de auto’s. Wij van BMEngineering zijn hierop voorbereid en komen met een supermoderne service om hierop voorbereid te zijn!

De service staat online! Klik hier om onze dienst te bekijken!

Nieuwsgierig? Neem dan contact met ons op!