
Chip Tuning betekent het optimaliseren van de software in de auto – daarom wordt het ook wel software-tuning genoemd. Tijdens de chiptuning worden verschillende parameters zoals de hoeveelheid brandstof, het ontstekingstijdstip en de laaddruk op elkaar afgestemd.
De resultaten
De resultaten voor motoren met turbo hebben een toename van de prestaties tussen 15% en 35% en een aanzienlijke verbetering van het koppel. Voor normaal aangezogen motoren is de toename van de prestaties ongeveer 5-10%. Dit leidt tot een enorme verbetering van de acceleratie en koppel. Bij normaal rijgedrag zal het brandstofverbruik van uw auto na de chiptuning veel lager zijn.
Overzicht van de resultaten:
- Een betere prestatie tussen 5-35%
- Een koppelstijging tussen 5-35%
- Verlaging van het brandstofverbruik na de chiptuning
Diesel en benzine
Hoewel chiptuning het brandstofverbruik verlaagt, verbetert het ook de prestaties van uw voertuig. De software van de originele chip is zo geprogrammeerd dat u permanent brandstof kunt besparen dankzij het verhoogde koppel van de motor. Dankzij onze ingenieurs is onze optimalisatie en aanbod van chiptuning een van de beste in het aanbod voor auto’s, vrachtwagens en tractoren. Of het nu gaat om benzine- of dieseltuning, onze chiptuning wordt met de nieuwste methoden in de controller geprogrammeerd
Breng uw BMW, Audi of een ander voertuig mee en ervaar het zelf. Op verzoek is er ook de mogelijkheid om een dyno-tuning te krijgen. Dat wil zeggen : chiptuning optimalisatie rechtstreeks op de dynamometer.
Waarom chiptuning bij BMEngineering?
In Nederland ontwikkelt minder dan 2% van de tuners hun eigen software. De meesten, waaronder ook een aantal bekende namen uit de sector, kopen de programma’s voor de wagens aan bij grote Duitse chiptuners die wel zelf ontwikkelen. Ze doen dit vanwege 3 redenen:
- Ten eerste bezitten slechts weinig tuners de nodige kennis om zelf software te schrijven en een motor perfect af te stellen (iets wat met de huidige milieu-eisen niet meer zo eenvoudig is)
- Vaak ontbreekt het hen aan het nodige materiaal, want om zelf te ontwikkelen is heel wat meer nodig dan enkel een vermogentestbank, denk aan diagnose apparatuur, uitlaatgas-analyser, thermo-management software en modellen, canbus analyzers, micro-processor debuggers, enz. enz.
- Tot slot speelt de prijs tegenwoordig een zeer grote rol en tuners kiezen er steeds meer voor om 1 keer een programma aan te kopen en dit dan zo vaak mogelijk te verkopen, tevens sparen ze ook tijd en geld uit omdat ze niets ontwikkelen.
Wij zijn echter van mening dat niets zo lekker smaakt als de groentjes uit je eigen moestuin, zelf gekweekt, gecontroleerd, 100% vers en gegarandeerd zonder pesticiden. Daarom dat wij ook al onze software zelf maken en testen. Hiervoor zijn we dan ook steeds op zoek naar de laatste nieuwe wagens en rekenen daarvoor op onze klanten en hun vrienden.
Wat gebeurt er met mijn wagen?
Dit hangt ervan af, soms hebben wij enkel behoefte aan een originele meting van het vermogen op de vermogentestbank, in dit duurt zo’n 20 minuten en is uiteraard volledig gratis en je krijgt hier ook de resultaten van mee naar huis. Soms moeten we een aantal tests doen voor de uitlaatgas-emissies voor/na de herprogrammatie, dit neemt vaak een volledige dag in beslag en ter compensatie kunnen wij dan een heel mooie korting geven op de herprogrammatie.
Wordt er op mijn wagen geëxperimenteerd?
Neen, zeker niet, indien we daar dan al behoefte aan zouden hebben dan doen we dit zeker niet op wagens van klanten maar dan vragen we aan een bevriende dealer om een demo-voertuig :-). De testen die we doen zijn meer fijn-afstellingen en diagnose, deze nemen veel tijd in beslag en daarom vragen we om het voertuig 1 of meerdere dagen ter beschikking te stellen in functie van wat er moet gebeuren.