Een algemeen aanvaarde manier om de NOx-uitstoot te verminderen is de uitlaatgasrecirculatie (EGR). Dit houdt in dat een controleerbaar deel van de uitlaatgassen van de motor terug in de inlaatlucht wordt teruggevoerd. In vele gevallen wordt hier een klep voor gebruikt om de gasstroom te regelen en kan indien nodig worden gesloten.
Hoe werkt een EGR?
De EGR-theorie werkt door een klein deel van de inactieve gasuitlaat terug in de cilinders van een voertuig te sturen, waardoor verwaarloosbare gifstoffen in het milieu worden uitgestoten. Enkele onderzoeken met dieselmotoren tonen aan dat het aandeel van de uitstoot van lachgas door het gebruik van EGR zeker wordt verminderd, maar de concentraties van rookdichtheid kunnen juist toenemen. Er zijn dus voor- en nadelen afhankelijk van uw perspectief en belangstelling.
Gewoonlijk recirculeert een motor het uitlaatgas door het van het uitlaatspruitstuk naar het inlaatspruitstuk te leiden. Dit ontwerp wordt externe EGR genoemd. Een regelklep (EGR-klep) in het circuit regelt en maal de gasstroom.
EGR uitschakelen
De kleppen kunnen verstopt raken of blijven hangen waardoor mogelijk foutcodes ontaan en het voertuig niet correct werkt. Bij BMEngineering hebben we een zeer geavanceerde oplossing voor het uitschakelen van de EGR. Onze software-oplossing om de EGR-klep uit te schakelen is een eenvoudige en efficiente methode om de efficiëntie van uw motor te verbeteren.
Voordelen
Het nadeel van een EGR klep is dat uitlaatgassen met koolstofafzettingen in de loop van de tijd constant door de motor worden gerecirculeerd waardoor koolstofafzettingen in het inlaatspruitstuk enz. ontstaan. Deze afzettingen dragen soms bij aan het falen van het EGR-systeem. Vervanging van EGR-kleppen kan prijzig zijn en in het geval van motoren met een hoge kilometerstand kan de voortdurende koolstofopbouw uiteindelijk leiden tot een totale motorstoring. Uitschakelen van het EGR-systeem door de uitlaatgasinvoer en de herprogrammering van de ECU resulteert in:
- verlaagde motortemperaturen
- verbeterde reactie op het gaspedaal
- verbetering in zuinigheid
- langere levensduur van de motor (door olievervuiling en koolstofafzetting te verminderen)
Is het legaal om de EGR klep uit te schakelen?
Momenteel is het niet illegaal om de EGR-klep te verwijderen en maakt hij geen deel uit van de APK-keuring. Of dit in de toekomst misschien wordt aangescherpt is niet te voorspellen.
Hieronder een aantal foutcodes die hiermee te maken hebben:
Foutcodes
P0401 Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient Detected
P0402 Exhaust Gas Recirculation Flow Excessive Detected
P0403 Exhaust Gas Recirculation Control Circuit
P0404 Exhaust Gas Recirculation Control Circuit Range/Performance
P0405 Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit Low
P0406 Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit High
P0407 Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circuit Low
P0408 Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circuit High
P0409 Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit
P040A Exhaust Gas Recirculation Temperature Sensor A Circuit
P040B Exhaust Gas Recirculation Temperature Sensor A Circuit Range/Performance
P040C Exhaust Gas Recirculation Temperature Sensor A Circuit Low
P040D Exhaust Gas Recirculation Temperature Sensor A Circuit High
P040E Exhaust Gas Recirculation Temperature Sensor A Circuit Intermittent/Erratic
P040F Exhaust Gas Recirculation Temperature Sensor A/B Correlation
P0410 Secondary Air Injection System
P0411 Secondary Air Injection System Incorrect Flow Detected
P0412 Secondary Air Injection System Switching Valve A Circuit
P0413 Secondary Air Injection System Switching Valve A Circuit Open
P0414 Secondary Air Injection System Switching Valve A Circuit Shorted
P0415 Secondary Air Injection System Switching Valve B Circuit
P0416 Secondary Air Injection System Switching Valve B Circuit Open
P0417 Secondary Air Injection System Switching Valve B Circuit Shorted
P0418 Secondary Air Injection System Control A Circuit
P0419 Secondary Air Injection System Control B Circuit
P041A Exhaust Gas Recirculation Temperature Sensor B Circuit
P041B Exhaust Gas Recirculation Temperature Sensor B Circuit Range/Performance
P041C Exhaust Gas Recirculation Temperature Sensor B Circuit Low
P041D Exhaust Gas Recirculation Temperature Sensor B Circuit High
P041E Exhaust Gas Recirculation Temperature Sensor B Circuit Intermittent/ErraticWijzig