Na de dieselmotoren zijn nu de benzinemotoren aan de beurt voor een roetfilter. Bekend momenteel als Otto Partikel Filter. Alle benzinemotoren met een productiedatum na september 2018 zijn er voortaan met uitgerust. Ook de hybride-modellen. Autofabrikanten dringen hiermee de uitstoot van schadelijke deeltjes verder terug en voldoen daarmee ook vaak al aan de Euro 6d Temp-norm, die vanaf september 2019 in is gegaan. De voordelen? Uiteraard minder roetuitstoot… en de nadelen? Vele malen stiller dan dat je bijvoorbeeld van een Bmw M5 gewend bent. Na montage van een ander uitlaatsysteem zal de auto een storing krijgen waardoor deze zelfs in noodloop kan gaan. Onze software ingenieurs hebben hier uiteindelijk ook een oplossing voor ontwikkeld. Wij schakelen het systeem softwarematig uit zodat u wel vrij bent uw uitlaatsysteem aan te passen voor de perfecte en bovendien gewenste rijbeleving.
Het Otto Parikel Filter, kortweg aangeduid als OPF, PPF of GPF door autofabrikanten heeft als doel de roetuitstoot van benzine motoren op te vangen. Dit om later onder de juiste omstandigheden schoon te gaan branden/regenereren.