
Wat is een roetfilter?
Een roetfilter is een filter in het downpipe-gedeelte van de uitlaat en is speciaal ontworpen om de hoeveelheid roet die er doorheen komt te verminderen. Het doel van dit filter is om schonere / milieuvriendelijkere uitlaatgassen te creëren die in de atmosfeer terechtkomen. Een roetfilter raakt op den duur verstopt en moet dan vervangen worden. Dit komt vaak voor en het filter raakt vol met zwart roet. Dit leidt weer tot vermogensverlies.
Problemen bij:
Een geblokkeerd roetfilter kan veel problemen veroorzaken, waaronder vermogensverlies, zuinigheid en gasrespons. In extremere gevallen kunnen filters die verstopte zijn, ervoor zorgen dat de motor helemaal niet start.
Symptomen en foutcodes:
Er zijn meerdere foutcodes en symptomen die kunnen wijzen op een defecte / geblokkeerde roetfilter.
- Symptomen:
- Verlies van vermogen
- Lager brandstofverbruik
- Verminderde gasrespons
- De LIMP modus wordt moeilijker of soms zelfs onmogelijk om te starten.
Waarschuwingslichten:
- DPF licht
- Lampjes voor spoel- en motormanagement
Oplossingen:
Er zijn twee oplossingen wanneer u een geblokkeerde roetfilter heeft :
- De eerste oplossing zou zijn om de auto naar de dealer te brengen en de roetfilter te vervangen door een nieuwe. Dit kan ongeveer € 2000 kosten en u kunt mogelijk hetzelfde probleem hebben in de toekomst
- De tweede oplossing is om ons de roetfilter te laten verwijderen, waardoor het probleem wordt verholpen zonder het risico te lopen dat dezelfde problemen zich in de toekomst voordoen. De optie die we hebben is om het filter zelf uit de DPF-behuizing te verwijderen, waarbij het probleem nog steeds wordt verholpen, maar de DPF-behuizing visueel op zijn oorspronkelijke plaats blijft voor visuele inspecties. Deze methode kan ook thuis worden uitgevoerd als u over de juiste gereedschappen en apparatuur beschikt.
Deze auto's komen in aanmerking
Personenauto’s met een datum eerste toelating van voor 1 januari 2017.
Andere voertuigen zoals een bedrijfsauto met een datum eerste toelating van voor 1 januari 2012 waarvan de uitstoot van deeltjes is gemeten in gram/kilometer (g/km).
Andere voertuigen zoals een bedrijfsauto met een datum eerste toelating van voor 31 december 2013 waarvan de uitstoot van deeltjes is gemeten in gram/kilowattuur (g/kWh).
Voordelen van een verwijderd roetfilter
- Financiële besparing tov nieuw filter
- Geen terug komende problemen / kosten.
- Een betere flow van de uitlaatgassen door minder tegendruk
- De Turbolader hoeft minder hard te werken en blijft koeler
- Koelere turbo zorgt voor een koelere inlaattemperatuur
- Inlaatlucht is koeler. (koele lucht geeft een betere verbranding)
- Meer vermogen
- Minder verbruik
- Motor reageert sneller
Nadelen
- Uw auto is minder milieuvriendelijk door een hogere roetuitstoot.
- Na het verwijderen moet u fijnstoftoeslag motorrijtuigenbelasting betalen. Ga voor meer informatie naar de website van de Belastingdienst