Roetfilter
Wat is een roetfilter?
Een roetfilter is een filter in het downpipe-gedeelte van de uitlaat en is speciaal ontworpen om de hoeveelheid roet die er doorheen komt te verminderen. Het doel van dit filter is om schonere / milieuvriendelijkere uitlaatgassen te creëren die in de atmosfeer terechtkomen. Een roetfilter raakt op den duur verstopt en moet dan vervangen worden. Dit komt vaak voor en het filter raakt vol met zwart roet. Dit leidt weer tot vermogensverlies.
Problemen bij:
Een geblokkeerd roetfilter kan veel problemen veroorzaken, waaronder vermogensverlies, zuinigheid en gasrespons. In extremere gevallen kunnen filters die verstopte zijn, ervoor zorgen dat de motor helemaal niet start.
Symptomen en foutcodes:
Er zijn meerdere foutcodes en symptomen die kunnen wijzen op een defecte / geblokkeerde roetfilter
Symptomen:
- Verlies van vermogen
- Lager brandstofverbruik
- Verminderde gasrespons
- De LIMP modus wordt moeilijker of soms zelfs onmogelijk om te starten.
Waarschuwingslichten:
- DPF licht
- Lampjes voor spoel- en motormanagement
Oplossingen:
Er zijn twee oplossingen wanneer u een geblokkeerde roetfilter heeft :
- De eerste oplossing zou zijn om de auto naar de dealer te brengen en de roetfilter te vervangen door een nieuwe. Dit kan ongeveer € 2000 kosten en u kunt mogelijk hetzelfde probleem hebben in de toekomst
- De tweede oplossing is om ons de roetfilterte laten verwijderen, waardoor het probleem wordt verholpen zonder het risico te lopen dat dezelfde problemen zich in de toekomst voordoen. De optie die we hebben is om het filter zelf uit de DPF-behuizing te verwijderen, waarbij het probleem nog steeds wordt verholpen, maar de DPF-behuizing visueel op zijn oorspronkelijke plaats blijft voor visuele inspecties. Deze methode kan ook thuis worden uitgevoerd als u over de juiste gereedschappen en apparatuur beschikt.
Roetfilter verwijderen voor dieselpersonenauto’s tot bj 2011 en dieselbestelauto’s tot bj 2012.
Onderstaande informatie over bouwjaren is afkomstig van de website van de Rijksoverheid.
“Voor dieselpersonenauto’s van vóór 1 januari 2011 geldt een fijnstofnorm waaraan zonder roetfilter kan worden voldaan.”
“Bij dieselbestelauto’s is voor voertuigen van vóór 1 januari 2012 geen roetfilter nodig om aan de eisen voor toelating tot de weg te voldoen”
Dieselvoertuigen na bovenstaande bouwjaren mogen van de EU niet meer dan 5mg/km uitstoten .
Tot deze bouwjaren mag dus het roetfilter in de software gedeactiveerd en fysiek verwijderd worden. Na het verwijderen kan men het roetfilter van het kenteken laten verwijderen, wij kunnen dit eventueel ook voor u regelen.
Het katalysator gedeelte blijft intact, dit heeft ook geen invloed op de prestaties van de motor.
Voordelen van een verwijderd roetfilter.
– Financiële besparing tov nieuw filter
– Geen terug komende problemen / kosten.
– Een betere flow van de uitlaatgassen door minder tegendruk
– De Turbolader hoeft minder hard te werken en blijft koeler
– Koelere turbo zorgt voor een koelere inlaattemperatuur
– Inlaatlucht is koeler. (koele lucht geeft een betere verbranding)
– Meer vermogen
– Minder verbruik
– Motor reageert sneller
Nadelen.
– Uw auto is minder milieuvriendelijk door een hogere roetuitstoot.
– De overheid gaat vanaf 2019 de wegenbelasting voor diesels met een uitstoot meer dan 5mg/km verhogen dus de euro 1, euro 2, euro 3 , euro 4 en euro 5 zonder roetfilter waarschijnlijk zal dit met 15% zijn.